Lehdistötiedote 23.8.2016

Suomen suurin pienpanimojuhla rantautuu Jyväskylän satamaan Käsityöoluiden juhla tuo pienpanimot ensimmäistä kertaa näin laajasti Jyväskylään. Jo 15 vuoden ajan Suuret Oluet – Pienet Panimot –festivaali on tarjonnut monipuolisen leikkauksen suomalaisten pienpanimoiden toiminnasta eri puolilla Suomea. Tapahtuma sai alkunsa Lahden Satamatorilta vuonna 2002 ja on sen jälkeen levinnyt Raumalle, Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. Jyväskylässä tämä SOPP-tapahtuma tarjoaa maistettaviksi lähes 200 kotimaista pienpanimotuotetta kolmen päivän aikana. Tänä vuonna Suuret Oluet – Pienet Panimot on kerännyt jo lähes 40 000 kävijää Lahdessa, Tampreella ja Helsigissä. Jyväskylässä on mukana 20 kotimaista yritystä ja asiakaspaikkoja alueella on 1000. Olutjuhlan järjestelyistä vastaavat Lammin Sahti Oy ja Pienpanimoliiton jäsenyritykset.

Pienpanimoiden tuotanto kasvaa Kotimaisilla käsityöoluilla on kysyntää. Pienpanimot panivat olutta vuonna 2015 yhteensä 14,1 miljoonaa litraa, kun vuonna 2014 tuotanto oli noin 13,4 miljoonaa litraa. Kotimaisen oluen myynnistä pienpanimoiden osuus on 3,8 prosenttia. Pienpanimoita syntyy Suomeen vauhdilla. Tällä hetkellä niitä on noin 70.

Suomessa pienpanimoksi määritellään tuotantolaitos, joka valmistaa kalenterivuoden aikana olutta enintään 15 miljoonaa litraa. Alennettu valmisteveron yläraja on kuitenkin 10 miljoonaa litraa. Panimon yhteydessä toimii usein myös oma panimoravintola. Osa yrityksistä valmistaa oluiden ohella sahtia, siidereitä, virvoitus- ja long drink -juomia sekä tisleitä. Lähiolut on lähiruokaa ”Pienpanimot ovat vuodesta toiseen yrittäneet saada yli 4,7 prosenttisille tuotteilleen ulosmyyntioikeutta tilaviinien ja sahdin tapaan. Nyt tuo tavoite näyttäisi vihdoin toteutuvan, kunhan uusi alkoholilaki saadaan toivottavasti vihdoin valmiiksi”, Kääriäinen tähdentää.

Ulosmyyntioikeus olisi merkittävä lisä pienten panimoiden myyntiin sekä mahdollistaisi paremmin matkailukohteena toimimisen. ”Lähiruoka on tänä päivänä ajankohtaista. Kotimaiset pienpanimot nojaavat oluen valmistuksessa puhtaisiin suomalaisiin raaka-aineisiin sekä kotimaiseen työhön ja osaamiseen. Pienpanimossa käsityönä valmistetut sahti, olut ja siideri ovat aitoja lähituotteita siinä missä lihajalosteet, leipomotuotteet tai muut elintarvikkeet”, Kääriäinen muistuttaa. Käsityöpanimot tukevat suomalaista kestävää maataloutta käyttämällä pääraaka-aineina lähialueilla kasvatettua mallasohraa, josta osa on luomua. Suuret Oluet – Pienet Panimot -tapahtumassa on esillä useita kotimaisia luomuoluita.

Suomalainen olutfestivaali Suuret oluet – Pienet Panimot -tapahtuman ajaksi Jyväskylän sataman parkkialue on aidattu anniskelualueeksi, jossa tuotteiden esittely ja myynti tapahtuu. Alueella on tarjolla monipuolista kotimaista ruokaa panimojuomien kyytipojaksi. Ruokatarjonnasta vastaavat Lettukertut, Asplund Chips, Visalle ja Ruisherkku. SOPPin iltaohjelmasta vastaavat Timo Rautiainen & Jussi Lampi Duo (to), Leevi & The Leavings tribuutti (pe) Esa Karppinen sekä Ants in the Pants (la). Nämä esitykset alkavat klo 20–22. Päivisin on myös muuta ohjelmaa. Suuret oluet – Pienet Panimot on avoinna Jyväskylän satamassa torstaista lauantaihin 25.–27.8. torstaina klo 15-24 ja pe-la klo 12–01. Alueelle on ilmainen sisäänpääsy klo 18 asti. Sen jälkeen saapuvilta peritään 10 euron pääsymaksu, joka sisältää lasin.

SOPPissa käytetään 3 euron pestäviä laseja, jotka voi ottaa mukaan muistona olutfestivaalista. Palautettaessa lasista saa takaisin 2 euroa. Lasit on varustettu tapahtuman omalla logolla. Lasipisteistä ja pesun opastuksesta vastaavat olutseurojen talkoolaiset. Tänä vuonna uutuutena myynnissä ovat 1 desilitran maistelulasit 5 euron hintaan. Niitä ei lunasteta takaisin.

Maksaminen tapahtuu rahalla ja alueella on rahannostopiste, josta voi nostaa rahaa pankki- tai luottokortilla. Lasinpesupisteessä on myös asiakkaille tarkoitettu juomavesivesipiste.

Sisäänkäynti suljetaan noin tuntia ennen sulkemisaikaa. Tapahtuma-alueella voi olla alaikäisiä huoltajiensa seurassa päivittäin klo 18 saakka. Sen jälkeen olutfestivaali on tarkoitettu aikuisille ja ikäraja on 18 vuotta.

Lisätietoja antaa: Pekka Kääriäinen, tapahtumavastaava, Lammin Sahti Oy, p. 050 559 4013, pekka.kaariainen@sahti.fi, www.suuretoluet.fi

Järjestäjä: Lammin Sahti, Hämeenlinna

muut pienpanimot: Panimoravintola Beer Hunter’s, Pori

Bock´s Corner Brewery, Vaasa